Добровољачки покрет још тиња

Одлуком српског министра војног од 23. фебруара 1918. године, потпуковник Милан Прибићевић разрешен је дужности шефа српске војне мисије за прикупљање добровољаца у Северној Америци, а равно два месеца касније дошао је на његово место, као заступник, мајор Срдан Гајић. Први значајнији траг о његовој делатности налазимо у једном извештају од 15. јуна исте године, који је Гајић упутио Министарству војном у Солун (12, док. 134, 220-228). Уз податке о социјалном и завичајном пореклу, о размештају и занимању јужнословенских исељеника и о њиховој националној штампи, нешто детаљније описан је поступак за прикупљање добровољаца:

“Сваког празника се одржавају зборови, на којима поред народних првака и чланова мисије држе говори и позивају народ у добровољце, но одзив није увек једнак и на њега утичу много догађаји у Европи и Америци. Ма и најмањи успех Савезника привуче нам већу групу људи и обратно. Јача контрола над регрутовањем у Америци, такође нам да већи број људи. Последња наредба о пуштању аустријских поданика из америчке војске врло је штетно утицала на наш рад, јер сваки је волео служити у нашој војсци но у америчкој, где је обавезан енглески језик, а наш раднички свет слабо зна енглески иако је овде по неколико година. Кад се скупи повећа група добровољаца она се шаље у логор у Канаду… Кад путују веће групе, прати их по један члан мисије, или првак из народа, а кад путују омање групе или појединци иду без икакве пратње. Сваки добровољац добија цертификат, који му омогућава прелаз канадске границе и ослобођава личне ствари од царине. Сваком добровољцу плаћа се подвоз кроз Сједињене Државе, а кроз Канаду на рачун канадске власти… Вежбање добровољаца док су у Канади изводи сваки дан наш официр и то већином теорна, а од практичних јединачна обука и забавна и гимнастичка. Канађани су врло љубазни према нашим добровољцима и често им приређује забаве и разонођења у којима учествују највиђеније породице из целе околине. До сада није било ни једне жалбе на понашање о опхођењу наших људи… Упућивање у Европу бива по наређењу канадске војне власти из Отаве и када има параброда”.

Гајић је дао и једну детаљнију анализу “међусрпских” односа, истичући да је после анексије Босне и Херцеговине у те односе унесена зла крв:

“Протести Србије повукли су за собом и сав народ у Америци. Почеле су се одржавати зборови и митинзи, доносити протестне резолуције, појавило се више листова који тражаху интервенцију осталих народа и оружан сукоб с Аустријом. Али било је људи који су били задовољни са створеним, било из незнања за боље, било из бојазни за своју породицу и имање а било их је и због личних интереса. Сваки виђенији човек имао је своје мишљење и начин изношења својих погледа, сваки је желео да се спор сврши по његовој замисли и сваки је сугерирао својој околини и добијао присталице. Услед овога избише прва пребацивања и сумњичења и прве критике на рад и патриотизам. Поче груписање организација, појавише се вође. Сваки од њих исказивао је своја мишљења и ненаучени на критику и опозицију нису одмеравали сваку реч, но су се изражавали онако како су мислили да је најбоље”.

У таквим околностима стао је на политичку сцену и Михајло Пупин. “Он као човек богат и угледан код Американаца а и као конзул Србије привуче масу народа, који иде за њим и одобрава све, даје свој долар и задовољан је ако га често не зивкају на зборове и седнице и ако добије своју значку и тробојку. Пупина окружише људи слабог карактера и почеше му ласкати и уздизати на висину генија и полубога. Од ових има људи који су га до јуче нападали а данас обожавају и обратно”. И долазак Прибићевићев у Америку допринео је, у извесној мери, новим расколима. Обе сукобљене стране, и она око Слоге, која је на челу имала Пупина, и она око Србобрана, чије вођство није било ни близу Пупиновом угледу, трудиле су се да га придобију за себе:
“Али г. Пупин није имао рачуна да се у његовој странци нађе још један човек који би се са њиме могао такмичити, а поред овога сам позив г. Прибићевића да сакупља и шаље добровољце није ишао у рачун Пупиновој околини, јер одласком добровољаца слаби се савез, смањује капитал и онемогућава исплата посмртнина, помоћ пострадалим раденицима и плата чиновницима, који су неспособни за ма какав рад и други посао а који се не мисле нити смеју вратити у Србију и због тога им је у рачуну да нашег народа остане што више у Америци на чији би они рачун живели не запињући. Ови људи навалише на г. Пупина и убедише га да би био неопростив грех извлачити омладину на фронт, где је наш народ дао доста жртава по њиховом мишљењу и доказиваху да је много корисније за Србију и наш народ ако после рата буде за г. Пупином у Америци више хиљада гласача, који би кроз његова уста могли стављати америчкој влади захтеве у корист Србије”.

Кад је створен Главни одбор Српске народне одбране, на његово чело дошао је Пупин. Тешко је томе открити разлог, али чим су сукобљене стране кренуле у постепено измирење, а добровољачки покрет почео да се обнавља, он се повукао:

“Од једаред г. Пупин даје оставку на председнички положај у Народној одбрани, а његови листови почеше из далека негодовање према г. Прибићевићу… Народ се збунио и као стадо прибио уз своје вође, не уме и неће да се определи, слуша вође и запиткује да ли то жели наша Србија или не, а они одговарају: па да то не жели Србија ваљда би он био конзул Србије… а на другој страни се опет одговара, па зато је Србија послала свога најбољег и најпаметнијег официра да нам отвори очи те да онога издајника збацимо, јер Србија не може сама да ма шта предузме пошто је он (Пупин) амерички грађанин и она неће због тога да се замери Америци”. И све се ради у име српске владе и у име мајке Србије, па ма то било непоштено и штетно – а на ово су принуђени јер народ зна само толико да је за њега свето и непогрешиво оно што из Србије и српске владе дође и он томе слепо и без размишљања верује. Савези се претворише у непријатељске логоре…”

Што се тиче самих добровољаца, Гајић једино истиче слаб одзив међу Хрватима и Словенцима. Разлог томе лежи у чињеници “што већина не верује у слом Аустрије, што су затуцани католици, што се боје нашег утицаја на веру и алфабет, што их попови и овде као и у старом крају вуку за нос, што има доста аустријских агената који их одвраћају од помисли за уједињењем, што не верују у равноправност народности у будућој држави, што се боје да их Срби не преплаве и одузму им њихово национално обележје, што су поцепани и завађени овде у Америци као и наш народ, а најглавније је што не знају шта је слобода и нерадо гину”.

Слични чланци:

Српски добровољачки покрет 1912-1918 13

Добровољци за српску ствар

Не желећи да иду у рат против своје једнокрвне браће, Срби из Аустроугарске су настојали да сваки блиски сусрет са српском, црногорском или руском војском искористе за „промену заставе”.

Прочитај више »
Српски добровољачки покрет 1912-1918 45

Србија тражи право на уједињење

Иако су очекивали да ће се процедура за стварање коалиционе српске владе свести на пуку формалност, представници опозиције нису били спремни да предложе своје министарске кандидате; морали су се о томе договорити са Трумбићем!

Прочитај више »