Почетна » Пролог » Источно питање » Унутрашње пропадање Турске и буђење хришћана крајем 16. и почетком 17. века
Унутрашње пропадање Турске и буђење хришћана крајем 16. и почетком 17. века
Извор: Источно питање, Васиљ Поповић
За Сулејмана II већ је почела а за његових млитавих, уживању оданих наследника (Селима II 1566-1574, Мурата III 1574-1595, Мехмеда III 1595-1603, Ахмета I 1603-1617, Мустафе I 1617-1618, Османа II 1618-1622) још се појачала корупција, влада љубимаца и утицај харемских интрига. Почевши од султана па до иколико утицајног државног службеника, свак је тражио да му се чиме поклони. Страни посланици морали су своје жеље подупрети и код султана и код везира даровима. Висока државна достојанства и положаји куповани су великим сумама. Више се ретко пружала прилика да се то постигне у победничком рату. Провинције су исисаване, а почео се и новац детериоризирати те је крајем 16. века већ ишло 120 место 40 аспри на дукат.
Они који су куповином добили положаје, настојали су да надокнаде тај издатак, да се и новим поклонима одрже на власти и да себе обогате. У Турској се постизава све с акчом (паром), каже један писац, савременик Селима II. Тако се развио режим “бакшиша”, напојнице, карактеристичан за Османлије све до пропасти њихове царевине.
Што су више султани занемаривали државне послове, то је више скакала моћ великих везира. Већ за Селима II постаје све моћан, неизмерно богат и раскошан Мехмед Соколовић, пореклом Србин из Херцеговине (1579). За његова времена говорило се на султанову двору поред турског највише српски.
Турци су постигли да и они и њихова деца могу бити уврштени у јаничаре. Јаничари су стекли право да се жене.
Тим је престала потреба да се узима данак у крви, те је наскоро и укинут (1638). Кад су ратови и ратни успеси и с њим спојен богат плен постали ређи, јаничари су постајали све разузданији у унутрашњости, правили су нереде и у самом Цариграду су пљачкали. При ступању на престо Бајазита II изнудили су од султана ванредан поклон за се и то су увели после као обичај при сваком новом ступању на престо.
Поред ових потурчењака у државној служби постали су јако утицајни грчки богаташи, који су до богатства дошли узимањем државних закупа, лиферација, царина и сличним финансијским операцијама. Својим новцем они добише утицај на додељивање високих црквених достојанстава и доцније и на постављање “господара” у Влашкој и Молдавској, које су положаје они сами куповали. У 17. веку они постају тумачи Порте и стога врло утицајни и приступачни миту страних владара и њихових посланика. По грчком кварту Цариграда, који се по светионику звао Фанар, они су прозвани фанариоти. Многи су од њих носили звучна имена старих византијских династија.
У другој половини 16. века почиње међу хришћанским народима у Турској да се све активније истиче као водећи ред свештенство, пошто је племство прешло на страну господара Турака. Свештеничком је реду развијање отпорне снаге хришћана био један од услова опстанка. Турска власт је направила прећутан компромис с источном црквом. Чак је велики везир Мехмед Соколовић обновио српску пећку патријаршију 1557, која је ишчезнула ускоро иза деспотовине. За првог патријарха обновљене патријаршије поставио је Мехмед свога рођака Макарија. Пећка је патријаршија обухватила све Србе у Турској од Будима до иза Пећи и Скопља и била прва српска организација која је обухватила цео српски риарод.
Као духовно и политички водећи ред, свештенство балканских хришћана ступа у везе са хришћанским државама, које су у својим ратовима с Турском све више почеле рачунати са устанком хришћана. Поред свештенства одржавали су ове везе многобројни балкански и страни пустолови, који су од тога направили занимање и извлачили од западних владара новаца и не видевши гдекад Балкана. Не само директни суседи Турске: Млечани и аустријски Хабсбурговци него су и Шпањолци, као господари јужне и северне Италије, вође у победоносној хришћанској бици код Лепанта, развили живу акцију на Балкану. Та хришћанска акција захватила је у последњој четвртини 16. века цело погранично подручје Турске како у Мореји, Албанији и западним српским земљама тако и у Банату. Већ пре 1580, долази цару један херцеговачки фрањевац (Доменико Андреаси) и тражи помоћ за устанак Срба под војводом Грданом уз помоћ требињског владике и пећког патријарха.
У организовању акције против Турака папе су и даље гледале важно средство за јачање свог утицаја и за своје претензије на подручје источне цркве. Особито је живу акцију развио папа Климент VIII (1592-1605) у великом покрету против Турака крајем 16. века. Он је разаслао своје изасланике не само европским владарима: цару Рудолфу, ердељском војводи Сигисмунду Баторију, чија је породица дошла на власт у Ердељу после “краља” Сигисмунда Запоље (1541-1571), пољском краљу, шпанском краљу, влашком и молдавском војводи, московском цару, него и у Египат и Либанон.
Мисију за Ердељ, румунске кнежевине, Пољску и Русију поверио је папа хрватском опату Александру Комуловићу (1593-1598). Овај велики оптимиста у питању изгнања Турака, није успео са својом мисијом код Румуна, Пољака, козака и у Москви. Инструкција папина за Комуловића истиче да су Срби многобројнији на дунавској обали и храбрији од других а суседи су им Бугари, више према Тракији, али нису добри за борбу.
Комуловићеве велике наде у Русију, уз коју би пристали источни хришћани Турске, појачале су убеђење на Западу да треба увући и Русију у велику хришћанску акцију. Због једнакости вере почињу се и код балканских хришћана све више полагати наде у далеког истоверног брата. И крајем 16. века настојала је Русија остати у пријатељству с Турском, да би одвратила упаде Татара и добила ослонац против Пољске.
Као предуслов за сваки устанак тражили су обично емисари од хришћанских сила да пошаљу војске и војсковођу и да донесу народу оружја. Те услове нису могле крајем 16. века да испуне ни Русија ни Пољска. Млеци и Аустрија били су већ у бољем положају. Они су били у непосредном суседству, а често и у рату с Турском, па су настојали да искористе и балканске хришћане против Турска. Тако и велики покрет хришћана у Приморју, Херцеговини, Црној Гори, Албанији и Банату крајем шеснаестог века стоји у вези с аустријско-турским ратом од 1593-1606. и врло живом акцијом папске курије.
Повод је рату дао пораз босанског паше Хасана код Сиска, који је на град био навалио (1593). Ратоборна странка са Синан-пашом на челу искористи то да зарати на земље цареве. Сисак је брзо освојен, али наскоро изгубише Турци и Сисак и Пожегу и велик број малих тврђавица. Уз цара Рудолфа II пристадоше Ердељ, Влашка и Молдавска и тим отежаше снабдевање турске војске храном, а почеше се бунити и Срби у Банату и у другим турским покрајинама.
Пало одушевљење турске војске подиже Синан-паша (1596) тим што исплати заостале плаће јаничарима и добави у логор пророков барјак. И сам султан дође к војсци и извојева сјајну победу недалеко Ерлау у северној Угарској (1596). Ипак та победа није одлучила рат. Он је још настављен десет година с променљивом срећом, али поглавито с мањим потхватима против пограничних градова. У тој борби су се исцрпла оба противника и склопили су мир на ушћу Житве код Коморана (11. нов. 1606) на основу статускво с том променом да је досадашњи годишњи “дар” цар откупио сумом од 200.000 фиорина једном заувек. Међу осталим одредбама уговора о миру долази и обавеза да ће се спречити погранични упади и да ће свака страна издавати разбојнике који пребегну к њој.
Мир на Житви потврдио је још једном да је постигнуто равновјесје између Турске и хришћанске Средње Европе и да Турска на овој страни не може више напредовати него само губити као што је овај пут изгубила аустријски трибут. Царева војна спрема, особито артиљерија и западна тактика показале су се надмоћније.
За време овога аустријско-турскога рата дизали су се хришћани поглавито Срби у Европској Турској на разним странама, потицани и од аустријских и шпанских Хабсбурговаца. На челу покрета биле су црквене старешине (пећки патријарх, српски вршачки епископ), племенске старешине и војводе (херцеговачки војвода Грдан) и ускоци. Охридски архиепископ Атанасије тражио је по Европи помоћ за себе.
Млеци су тада били у миру с Турском и нису гледали повољно устанак у Приморју, који су потпиривали шпански Хабсбурговци и папа. Те пограничне борбе шкодиле су њиховој трговини. Сем тога бојали су се Млечани да буна не захвати и сродно становништво на њихову приморском територију. Стога су они устали против акције ускока, те су се ови морали борити и против Турака и Млечана у Приморју, ослањајући се на Аустрију.
Млечани су искористили своје пријатељство с Портом за време њезина рата с царем па су добили проширење својих трговачких повластица и између осталога уговорили су да се поклоници, који иду у Јерусалим, ничим не узнемирују.
На опште врење међу Србима одговорише Турци спаљењем моштију св. Саве на Врачару у Београду (1595).
Покрети Срба избили су на разним странама Турске и били су без међусобне везе, а слабо помогнути од Аустрије и Шпаније, па су се или сами угасили или су их Турци угушили (1594. у Банату и око Пећи, 1595. међу приморским Арбанасима и Брђанима, 1597. у Херцеговини под војводом Грданом, 1596. освајају ускоци Клис, 1603. дижу се Срби у околини Клиса, 1604. потукоше Црногорци Турке на Лешком пољу).
Кад је Аустрија склопила мир на Житви, напустила је и свој рад међу хришћанима Турске. Сад су Срби у Херцеговини и Црној Гори управили све своје наде на Шпанију, која је још показивала интереса за покрет хришћана. Још 1608. изабраше старешине на збору, на којем је био и пећки патријарх Јован, савојског војводу за краља. Али, Шпанија није могла да настави борбу, те и патријарх Јован и војвода Грдан обуставише акцију и прекидоше везе са Шпанијом. Наследник патријарха Јована (1614) Пајсије обнови политику компромиса с Турцима, коју је био завео први патријарх обновљене пећке патријаршије Макарије.
Због заплета у Аустрији Турска је једва дочекала мир на Житви, а наскоро су цар и хришћанска Европа били заузети дугим и тешким верским борбама и ратовима (тридесетгодишњи рат 1618-1648). Стога су остали безизгледни сви даљи планови, које су ковали разни калуђери, династе и политичари о крсташком рату и о победи над Турском. Чак и славни француски министар Сили приписује у својим Мемоарима свом краљу Хенрику IV у задње време краљева живота (1607) вероватно своје сопствене идеје о образовању једне европске хришћанске републике од 15 држава, чије су идеје познате под именом: Велики план Хенрика IV. У ту европску католичко-протестантску конфедерацију није Сили обухватио Русију и Турску. Питање приступа Русије остављено је за будућност. Чланови те хришћанске републике требали су да даду одредене контингенте војске или и лађа за непрекидну борбу против неверничких Турака, док се Турци не иселе или не покрсте.
После смрти Хенрика IV ковали су се у Француској планови (1613-1618) да се обнови Византијско Царство под Карлом Гонцагом, војводом од Невера, који је по мајци био пореклом од Палеолога и доцније постао шеф династије Палелолога и представник њезиних претензија на византијски престо. Његови су посланици дошли на позив Маинаца у Мореју и потписали са старешинама споразум. Друго одасланство потписало је споразум са старешинама Србије, Албаније, Босне и Херцеговине, Далмације, Македоније и Бугарске на састанку у Кучима 18. септембра 1614.
Војводу од Невера предвиђао је као вођу крсташког рата и пројекат авантуристичког капуцина оца Јосифа, интимног повереника Ришлиева (1615-1625). По том плану требао је да заједничком акцијом Француске и Шпаније буде постављен на обновљени византијски престо један шпањолски Хабсбурговац.
Али, било је у Француској доста писаца који су побијали те планове о борби против Турака и препоручивали пријатељство с њима због опасности од Хабсбурговаца. Ни Хабсбурговци, особито аустријско-немачки, нису се дали завести улогом, коју им је тако добровољно намењивала Француска на Истоку.
Цар Матија је чак продужио с Турском мир 1615. на даљих двадесет година и у њему добио нове олакшице за трговину у Турској .